Dagindeling kleuterklas:
-
maandagochtendkring of inloop-circuit.
-
Werkles of vrijspelen.
-
Eten en drinken.
-
Buiten spelen of gymmen.
-
Lunchen in de klas.
-
Soms is er een korte middagkring.
-
Werkles of vrijspelen.
-
Afsluiting van de dag.
Als kinderen in de klas zijn, worden er een aantal onderwerpen in de kring besproken. Onderwerpen die iedere dag aan bod komen zijn de dag van de week, de datum, het weer en wat er op het programma staat voor die dag. Iedere klas heeft hier dagritmekaarten voor, die op een vaste plek in de klas te vinden zijn.
Gedurende de dag vinden globaal de volgende activiteiten plaats:
-
Speel-werktijd.
Gedurende de speel-werktijd kan je kind zelf iets kiezen om te spelen, een opdracht zelfstandig uitvoeren die de leerkracht eerder al heeft uitgelegd of een begeleide activiteit samen met de leerkracht doen.
-
Bewegingsles in de speelzaal
Gymtoestellen, spel en dans
-
Buitenspelen
Per dag spelen alle kleuterklassen minimaal één keer per dag een half uur gezamenlijk buiten. (Ook in de winter)
-
Tussendoortje in de kring
-
Lunchen aan tafel
Om 14.15 uur worden alle kinderen door de leerkracht mee naar buiten genomen, zodat je je kind kunt ophalen. Je kind steekt zijn/haar vinger op wanneer hij/zij de persoon ziet die hem/haar komt halen. Wanneer de leerkracht je kind gedag heeft gezegd, mag je kind naar je toe.
Werken in de thema’s
Op de Curtevenneschool werken de groepen 1/2 aan de hand van thema’s. Een aantal van deze thema’s is afkomstig uit de methode ‘Kleuteruniversiteit’. Kleuteruniversiteit maakt, in samenwerking met uitgevers van kinderboeken, digitale thematische projecten voor (kleuter)leerkrachten op basis van (prenten)boeken.Een ander deel wordt door de leerkrachten gekozen aan de hand van de interesses en belevingswereld van de kinderen. Tijdens deze thema’s zijn de kinderen op een spelende, onderzoekende en ontwerpende manier aan het leren. Dit lukt het beste als thema’s en activiteiten betekenis voor hen hebben. Dan ontstaat betrokkenheid en ruimte voor echte vragen en inbreng.
Er zijn ook thema’s die jaarlijks terugkeren, zoals Sint en Kerst. De thema’s zijn hetzelfde in beide kleuterklassen, maar de invulling hiervan kan soms verschillen.
OntwikkelingsgebiedenKleuters maken een grote ontwikkeling door vanaf het moment dat zij naar school gaan. Dit gebeurt op vele gebieden en verloopt niet altijd gelijkmatig. De gebieden waar bij ons de accenten op liggen zijn taal, rekenen, motoriek en sociale vaardigheden.
Taal
Vaak wordt er bij taal gedacht aan lezen en schrijven. In groep 1/2 krijgt je kind allerlei voorbereidende activiteiten aangeboden, die op het eerste gezicht misschien niets met lezen en schrijven te maken lijken te hebben. Dit zijn activiteiten die toch heel belangrijk zijn voor de taalontwikkeling van je kind.
Activiteiten die hierbij horen zijn: voorlezen, verhalen vertellen, rijmen, versjes, liedjes, zelf een boekje ‘lezen’, het verdelen van zinnen in woorden en het verdelen van woorden in klankgroepen of losse klanken. Deze activiteiten worden grotendeels auditief aangeboden, soms ondersteund met beeldmateriaal.
Pas in groep 2 komt het koppelen van letters en klanken aan bod. Aan het einde van groep 2 verwachten we van de kinderen dat ze een aantal letters weten.
Rekenen
Bij rekenen wordt al snel gedacht aan sommen maken. In de kleuterklas is dat nog niet aan de orde. Bij voorbereidend-rekenen worden aan je kind activiteiten aangeboden waarbij de volgende gebieden aandacht krijgen: vormen, tellen, cijfers, oriëntatie in de ruimte, tijdsbesef en meten. Hierbij wordt zoveel mogelijk met materialen gewerkt en vooral met materialen die bij het thema passen of bij de belevingswereld van je kind. Ook de begrippen zoals (1) meer, (2) minder, kort, lang, onder, boven en evenveel komen aan bod. Om een doorgaande lijn te hebben van groep 1 t/m 8 werken de kinderen af en toe ook op een tablet met Gynzy rekenen. Dit is een adaptieve rekenmethode die de voortgang van de kinderen kan bijhouden zodat de groep 3 leerkracht kan doorgaan op wat er in groep 2 al is aangeleerd.
Motoriek
Je zult meteen aan gym en buitenspel denken. De kinderen spelen iedere dag dat het droog is minimaal een halfuur buiten. Daarnaast bezoeken we twee keer per week de speelzaal voor verschillende activiteiten. Om de drie weken is er vrij spel, waarin de kinderen groepsactiviteiten doen en dans krijgen. De andere twee weken zijn er toestellessen. Deze toestellessen zijn tot stand gekomen in samenwerking met de vakleerkracht gymnastiek voor de hogere groepen, waardoor er een goede doorlopende leerlijn is naar groep 3.Fijne motoriekNaast gymmen en buitenspelen behelst de motoriek een veel breder gebied. Bij het schilderen, tekenen, bouwen, knippen en plakken enz., komen allerlei (fijn)motorische vaardigheden kijken.Om de fijne motoriek verder te bevorderen gebruiken we de methode “Krullenbol”. Krullenbol is een methode voorbereidend schrijven die inspeelt op het ontwikkelingsproces dat een kleuter doorloopt om tot schrijven te komen. Schrijfritmiek vormt de rode draad doorheen de methode. Het is een wisselwerking tussen klank en beweging. Kinderen leren door muziek de samenhang voelen tussen lichamelijke bewegingen en bewegingsuitdrukkingen op papier. De kinderen beginnen altijd met symmetrische opdrachten en op latere leeftijd wordt dat assymetrisch en leren de kinderen ook door middel van een versje de juiste potloodgreep. Thuis kun je ook letten op een goede “potloodgreep”.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Alle groepen van de Curtevenne gebruiken de methode ‘KWINK voor sociaal-emotionele groepslessen. KWINK is een sociaal-emotionele methode die kinderen helpt om zich bewust te worden van hun emoties en sociale vaardigheden te ontwikkelen.
In deze lessen maken we gebruik van dieren als voorbeeldfiguren. Elk dier staat symbool voor bepaalde eigenschappen en emoties, waardoor de kinderen op een speelse manier leren over gevoelens zoals blijheid, verdriet, angst en boosheid. Door middel van verhalen, spelletjes en gesprekken leren de kinderen hoe ze met hun eigen emoties kunnen omgaan en hoe ze beter kunnen communiceren en samenwerken met anderen.
De KWINK-lessen stimuleren niet alleen de sociale vaardigheden van de kinderen, maar dragen ook bij aan hun zelfvertrouwen en empathie. We vinden het belangrijk dat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt in de klas.
Daarnaast zijn kleuters natuurlijk de hele dag bezig met het ontwikkelingen van hun sociale vaardigheden, o.a Hoe maak je vriendjes,hoe speel je samen met andere kinderen, hoe maak ik duidelijk wat ik wel of niet wil?
Dit proces wordt natuurlijk begeleid door de leerkracht.
Verder observeert de leerkracht de kinderen 2 keer per jaar met behulp van het observatiemodel ‘ZIEN’!
Omgaan met uitgestelde aandacht.
In de klas werken we met een time-timer. Hiermee laten wij de kinderen oefenen met tijdsbesef.
Voorbeeld uitgestelde aandacht: De leerkracht wil aan het werk met een groepje kinderen en wil hierbij hierbij voor een korte tijd niet gestoord worden. De leerkracht laat dit zien m.b.v. een ketting en bespreekt de bijbehorende regels en afspraken.
Engels
Engels wordt steeds belangrijker in onze samenleving en daardoor bieden wij ook Engels aan vanaf groep 1. Engels leren is voor kleuters nog veel leuker als je het samen met Bobo mag doen! In “Blink Engels” voor de onderbouw zingen de kinderen met Bobo’s rockband mee en leren spelenderwijs Engelse woorden, een gesprekje voeren en leggen ze de basis voor de Engelse leerlijn.
Met op maat gemaakte Engelse thema liedjes, routine liedjes, die de kinderen snel mee kunnen zingen (allemaal gezongen door Bobo), verhalen met plaatjes, praatplaten, flashcards, korte gesprekjes en veel verschillende activiteiten per thema gaan de kinderen aan de slag met Engels in de klas!